Definities
Klant: degene met wie Virtual Tour op Maat een overeenkomst is aangegaan, tevens de aanvaarder van deze algemene voorwaarden
Partijen: Virtual Tour op Maat en klant samen.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Virtual Tour op Maat
2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen. 3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van (aanvullende en/of afwijkende) algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Aanbiedingen en offertes
1. Aanbiedingen en offertes van Virtual Tour op Maat zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de offerte staat vermeld.
3. Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
Aanvaarding
1. De klant dient het aanbod expliciet en schriftelijk te aanvaarden. Indien de
klant dit nalaat, maar er desondanks mee instemt, of althans die indruk wekt,
dat VTOM werk verricht in het kader van de overeenkomst, dan wordt het
aanbod als aanvaard beschouwd.
2. Bij aanvaarding van een offerte of aanbod, behoudt Virtual Tour op Maat zich het recht
voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de
aanvaarding in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan
ontlenen.
3. VTOM houdt zich het recht voor een opdracht te weigeren indien na aanvaarding nieuwe informatie beschikbaar komt die uitvoering voor Virtual Tour op Maat onaanvaardbaar maakt.
4. Na aanvaarding kan de overeenkomst slechts met wederzijdse instemming worden gewijzigd. VTOM is in dat geval gerechtigd de voor de
overeenkomst verschuldigde prijs aan te passen.
Uitvoering van de opdracht
1. Virtual Tour op Maat zal de opdracht naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren, in de stijl waarin Virtual Tour op Maat gebruikelijk werkt.
2. Virtual Tour op Maat spant zich in en zal naar beste kunnen handelen in de gegeven en bestaande omstandigheden tijdens de virtuele bezoek en/of reportage.
3. De uitvoering van de opdracht geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
4. De klant is gehouden al datgene te doen en laten wat redelijkerwijs nodig en wenselijk is om een tijdige en juiste uitvoering van de opdracht mogelijk te maken.
5. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Virtual Tour op Maat tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
6. De klant verplicht zich de omstandigheden voor Virtual Tour op Maat zo gunstig mogelijk te maken en waar nodig maatregelen te treffen, waaronder, doch niet uitsluitend, het instrueren van andere aanwezigen.
7. Virtuele beelden en andere specifiek door de klant verzochte beelden kunnen slechts door Virtual Tour op Maat worden vervaardigd, wanneer de omstandigheden dit toelaten, er voldoende tijd voor beschikbaar is en de klant voldoende maatregelen treft om het vervaardigen van deze beelden mogelijk te maken, waaronder maar niet uitsluitend het aanwijzen van belangrijke personen.
8. Virtual Tour op Maat garandeert nadrukkelijk niet dat alle door de klant gewenste beelden daadwerkelijk geleverd worden.
9. Virtual Tour op Maat levert de beelden af in de door zijn gebruikelijk gehanteerde stijl, waarbij een globale beeldoptimalisatie wordt toegepast op onder meer licht, kleur, contrast en uitsnede. Hierbij zal door Virtual Tour op Maat slechts enige nabewerking plaatsvinden om bestaande elementen in de beelden te verwijderen of te verminderen, waaronder, doch niet uitsluitend begrepen het wegwerken of verminderen van storende elementen in de omgeving en zaken van tijdelijke aard.
10. Nabewerking hierbuiten is enkel na overleg met Virtual Tour op Maat en kan extra
kosten met zich meebrengen.
Locaties
1. Voor alle virtuele bezoeken op locatie, zoals virtuele rondleidingen, virtuele evenementen of bedrijfspresentaties, geldt dat de klant zelf verantwoordelijk is voor het kiezen van de definitieve locatie voor het virtuele bezoek. Virtual Tour op Maat denkt uiteraard graag mee en kan de klant daar in adviseren.
2. De klant is zelf verantwoordelijk om een alternatief te zoeken bij slecht weer, indien de klant in dat geval buiten geen virtuele bezoeken wenst te laten maken.
Prijzen
1. Alle prijzen die Virtual Tour op Maat hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis- , verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
2. Alle prijzen die Virtual Tour op Maat hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Virtual Tour op Maat te allen tijde wijzigen.
3. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Virtual Tour op Maat vastgesteld op grond van het aantal ruimtes en het aantal foto´s die benodigd zijn om de tour zo realistisch mogelijk te maken.
4. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Virtual Tour op Maat, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
5. Indien partijen voor een dienstverlening door Virtual Tour op Maat een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
6. Virtual Tour op Maat heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
7. Voorafgaand aan de ingang ervan zal Virtual Tour op Maat prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
8. De consument heeft het recht om de overeenkomst met Virtual Tour op Maat op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.Betalen De klant moet declaraties binnen 14 dagen na factuurdatum aan Virtual Tour op Maat betalen, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld staat.
9. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Virtual Tour op Maat de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
10. Virtual Tour op Maat behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten.
Gevolgen niet tijdig betalen
1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Virtual Tour op Maat gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Virtual Tour op Maat.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Virtual Tour op Maat zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Virtual Tour op Maat op de klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Virtual Tour op Maat, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Virtual Tour op Maat te betalen. Opschortingsrecht Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten. Verrekening Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Virtual Tour op Maat te verrekenen met een vordering op Virtual Tour op Maat.
Levering
1. Virtual Tour op Maat hanteert, tenzij anders overeengekomen, slechts geschatte levertijden.
2. Digitale bestanden met Virtuele bezoeken worden geleverd in goed overleg en op een door beide partijen overeengekomen wijze en zijn vanaf het moment van verzending voor risico van de klant. Indien geen levertijd is overeengekomen, wordt die in redelijkheid door Virtual Tour op Maat vastgesteld.
3. Levering geschiedt, tenzij anders overeengekomen, digitaal.
4. Het is niet toegestaan om digitale beelden online te plaatsen of af te laten drukken anders dan is aangeleverd, bijvoorbeeld bewerkt en bijgesneden. Als digitale bestanden ergens anders worden afgedrukt, is Virtual Tour op Maat niet aansprakelijk voor de kwaliteit van de afdruk.
Intellectueel eigendom en licentie
1. Virtual Tour op Maat behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Elke overeenkomst houdt mede de in dit artikel omschreven licentie in met betrekking tot de Virtuele bezoeken van Virtual Tour op Maat, indien niet anders is overeengekomen.
3. De klant verkrijgt van Virtual Tour op Maat een niet-exclusieve licentie voor onbepaalde tijd, om de virtuele bezoeken te verveelvoudigen, maar niet te bewerken, voor eigen gebruik en openbaar te maken binnen huiselijke kring.
4. De Virtuele bezoeken mogen slechts onder duidelijk waarneembare naamsvermelding van Virtual Tour op Maat openbaar gemaakt worden.
5. De klant is, tenzij anders overeengekomen, niet bevoegd sublicenties te verlenen aan derden, noch zijn eigen licentie over te dragen.
6. De klant is nadrukkelijk niet gerechtigd de virtuele bezoeken voor zakelijke of commerciële doeleinden, althans voor andere doeleinden buiten de huiselijke kring, te gebruiken of te verhandelen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Virtual Tour op Maat.
7. De klant dient schriftelijk toestemming te vragen voor het inzenden van een foto ten behoeve van wedstrijden en publicaties door derden.
8. De klant dient de persoonlijkheidsrechten van Virtual Tour op Maat, zoals vermeld in artikel 25 Aw, in acht te nemen.
9. Digitaal of analoog bewerken of wijzigen van geleverde Virtuele bezoeken is niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de fotograaf. 10. Virtual Tour op Maat houdt zich het recht voor de Virtuele bezoeken te gebruiken voor zakelijke en commerciële doeleinden en publicaties, waaronder, doch niet uitsluitend, website en weblog, portfolio, advertenties, social media, tijdschriftartikelen, in drukwerk, beursmateriaal en demonstratie materiaal. Wil de klant een specifieke virtuele bezoek niet online terugzien, kan dit overlegd met Virtual Tour op Maat worden.
Rechten van derden
1. De klant die een Virtueel bezoek openbaar maakt, is met uitsluiting van anderen verantwoordelijk voor het verkrijgen van toestemming van geportretteerden en/of andere rechthebbenden. De klant vrijwaart Virtual Tour op Maat van alle aanspraken hierop en verder.
2. Virtual Tour op Maat is verplicht naar vermogen mee te werken aan het opsporen van de in dit artikel bedoelde personen.
Meefotograferen
1. Er zullen naast Virtual Tour op Maat geen andere professionele fotografen ingehuurd worden voor de betreffende opdracht.
2. Overige aanwezige personen is het toegestaan te fotograferen, echter zonder daarbij de fotograaf van Virtual Tour op Maat te hinderen.
3. Indien de klant een professionele videograaf inhuurt, dan zal de klant aangeven of Virtual Tour op Maat of de videograaf de momenten moet vastleggen om het moment dat het niet mogelijk blijkt samen te werken vanaf het beste punt.
4. Het is Virtual Tour op Maat toegestaan een derde mee te nemen in de hoedanigheid van assistent, stagiair of tweede fotograaf. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend en dit brengt geen extra kosten met zich mee voor de klant.Garantie Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Virtual Tour op Maat enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Informatieverstrekking door de klant
1. De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Virtual Tour op Maat.
2. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Virtual Tour op Maat de betreffende bescheiden.
4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Virtual Tour op Maat redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Inbreuk op Auteursrecht en ander intellectueel eigendom
1. Elk gebruik van een Virtueel bezoek van Virtual Tour op Maat dat niet is overeengekomen, wordt beschouwd als een inbreuk op het auteursrecht of ander intellectueel eigendom van Virtual Tour op Maat.
2. Bij inbreuk komt Virtual Tour op Maat een vergoeding toe ter hoogte van tenminste driemaal de door Virtual Tour op Maat gebruikelijk gehanteerde licentievergoeding voor een dergelijke vorm van gebruik.
3. Daarnaast verbeurt de klant een bedrag ad 5% van de in lid 2 genoemde vergoeding voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
4. Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
5. Het verbeuren van de in het tweede lid van dit artikel bedoelde vergoeding doet geen afbreuk aan de overige rechten van Virtual Tour op Maat waaronder zijn recht om naast de boete een schadevergoeding te vorderen.
Klachten
1. De klant dient een door Virtual Tour op Maat geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Virtual Tour op Maat daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 14 dagen na levering van het product of de dienst, op de hoogte te stellen. De klant kan hiervoor een mail sturen naar info@virtualtouropmaat.nl.
3. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Virtual Tour op Maat in staat is hierop adequaat te reageren.
4. De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
5. Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Virtual Tour op Maat gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
6 Indien een klant nog aanpassingen wenst buiten de reeds gemaakte uren, dient de klant extra kosten te betalen voor die uren, op voorwaarde dat deze zijn uitgevoerd door Virtual Tour op Maat met expertise. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht voor fouten veroorzaakt door Virtual Tour op Maat.
Ingebrekestelling
1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Virtual Tour op Maat.
2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Virtual Tour op Maat ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.Hoofdelijke aansprakelijkheid klant Als Virtual Tour op Maat een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Virtual Tour op Maat verschuldigd zijn.
Aansprakelijkheid Virtual Tour op Maat
1. Virtual Tour op Maat is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Indien Virtual Tour op Maat aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
3. Virtual Tour op Maat is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
4. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.Vervaltermijn schadevergoeding Elk recht van de klant op schadevergoeding van Virtual Tour op Maat vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Recht op ontbinding
1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Virtual Tour op Maat toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Virtual Tour op Maat niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Virtual Tour op Maat in verzuim is.
3. Virtual Tour op Maat heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Virtual Tour op Maat kennis heeft genomen hiervan.
Overmacht
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Virtual Tour op Maat in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Virtual Tour op Maat kan worden toegerekend in een van de wil van Virtual Tour op Maat onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Virtual Tour op Maat kan worden verlangd.
2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook - doch niet uitsluitend - gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
3. Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Virtual Tour op Maat 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Virtual Tour op Maat er weer aan kan voldoen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
5. Virtual Tour op Maat is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Wijziging van de overeenkomst Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.Wijziging algemene voorwaarden
1. Virtual Tour op Maat is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Virtual Tour op Maat zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Overgang van rechten
1. Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Virtual Tour op Maat.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Virtual Tour op Maat bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Virtual Tour op Maat is gevestigd is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Laatst gewijzigd op: 4 Mei 2024
Download huidige algemene voorwaarden (PDF)